Wednesday, November 30, 2011

renungan buat diri ini....





assalamualaikum...

baru selesai menjengah ke satu laman blog (resamkehidupan.blogspot)....(singgah la)...tajuk entry yang menggamit saya pasal Kpop...yup saya mengaku belakangan ni saya macam tersampuk jin korea :P hinggakan setiap hari ada shj cerita korea yang saya tonton..lagu korea belum menggamit hati kecil ini lagi...bila saya sudahi setiap butir kata dalam entry di blog itu tentang kpop..terasa seperti entry itu dituju khas buat saya..ouh saya tak menyalahkan saudari itu sebaliknya saya bersyukur...alangkah beruntung saudari itu bila mampu berfikir diluar kotak hitam biasa manusia lain lakukan...saya sendiri mula berasa kalau saya ini sesungguhnya kurang mendekatkan diri pada Allah...bila ditimpa musibah baru bersungguh-sungguh mengingati Allah...masyaallah layakkah saya digelar muslimah yang mampu menjadi suri tauladan buat ahli keluarga,sahabat bahkan orang-orang di sekitar saya...bukan saya mengatakan kalau tak bermanfaat langsung kalau menonton kpop tu...kalau menonton cerita yang memberi inspirasi dan motivasi itu bagusla...saya sendiri lebih terdorong menonton cerita seperti itu kerana memberi saya inspirasi...saya beruntung dikelilingi insan yang menyayangi saya..senantiasa saya ditegur jika saya terlebih menonton atau melekat di hadapan komputer dan tv menonton drama dan movie korea...Alhamdulillah...


seperti apa yang dinyatakan di dalam entry itu,sangat benar mereka berusaha begitu keras untuk berjaya dan menggapai apa yang mereka inginkan sungguhpun itu cuma duniawi...malang bagi kita yang terlalu obses dengan hal duniawi dan terlepas pandang dalam soal akhirat...sejujurnya malag bagi saya...kerana saya menjadi begitu...alamdulillah terbit rasa kesedaran..mohon kesedaran itu berpanjangan...masih ingat kata ustaz di sekolah dahulu,kalau dunia kita make sure ikut arus semasa kenapa akhirat pun kita tak buat macam tuh....kesedaran yang terbit itu membuka mata saya dalam banyak perkara...jujur saya bukanlah orang yang selalu positif dalam memikirkan sesuatu perkara...melalui tontonan dan bacaan,hati saya didorong menjadi lebih bermotivasi...


mengimbas kata-kata nenek sewaktu ke rumah saya tempoh hari,saya akui kebenaran kata-katanya...nenek bilang kalau sekarang orang mulai celik pada teknologi semakin meningkat jumlahnya selari dengan orang yang mulai buta dengan ilmu agama...sama naiknya...terkedu kerana apa,waktu tu tengah seronok melayan cerita korea...nenek bahas lagi dengan berkata,orang sekarang semua benda di hujung jari...kan lebih baik guna kelebihan tu untuk menuntut ilmu agama...kalau dulu orang sanggup merantau ke negara orang semata-mata nak belajar ilmu agama...orang sekarang nih pelik...berlambak siaran keagamaan yang menarik tapi tak sorang pon teringin nak tengok..(sindiran halus buat saya dan saudara mara saya...)...nenek selalu menyindir begitu...bukan apa,beliau khuatir kalau kami anak2 muda terlepas pandang soal agama...nenek tambah khuatir melihat saudara mara saya yang ada beberapa orangnya dibiarkan cetek pengetahuan agama oleh keluarga mereka...bab saudara mara saya itu tak perlu dikupas lagi..saya yakin saya juga mampu jadi separah mereka bahkan lebih teruk jika saya tidak ditegur...saya masih ingat adu saya pada mak sewaktu nenek ke rumah..tabiat nenek ialah dia suka bertanya soal agama..baik bab Quran,solat,sunat mahupun lain2...saya bukan lah tak suka tapi saya gementar dan takut bila tak terjawab soalan tersebut...perlahan-lahan bila semakin meningkat usia saya,saya akui itu satu erkara yang baik bahkan sekarang tanpa perlu nenek soal dahulu,saya yang akan mendahulukan sesi soal menyoal...


sejak akhir-akhir ini,saya seperti ditimpa pelbagai persoalan...satu per satu mula terhurai...isu kpop sudah pasti mulai terhurai dengan pembacaan di laman yang saya kunjungi tadi...semoga saya bisa mengubah satu demi satu tabiat yang melalaikan...saya ingin menjadi muslimah solehah yang bisa membahagiakan keluarga saya di dunia dan akhirat...

semoga hati saya kuat...azam saya tinggi dan yang penting niat saya di perkenan Allah...saya mahu perubahan yang akan kekal...maka usaha harus berganda...ayuh hati...


p/s : entry ni memang dah agak terpesong rangkap demi rangkap...sebab?otak makin sakit.. :)

1 comment:

Anonymous said...

fuhh...da bce post tuh..tersentap jantung nih...mcm nak terkeluar..
mana taknya..lagu2 bigbang,beast,dbsk,ss5o1,2ne1,fx,snsd,infinite,kara,2pm,2am......sistar,rainbow,shinhwa,apink,mblaq,cnblue...shinee...blaa...blaa..blaaa...sume tuh laa yg selalu jadi menu muzik telingaku..
variety show jgn ckp...bru jek lepas ngadap running latest ep...yg lain da hadam...
korean movie,bru pas khatam protect the boss,heartstring,lie to me,city hunter,spymongyul,the princess'sman,baby faced beauty,the greatest love,paradise ranch....blaa...blaa...blaaa...tgh tgu poseidon and scent of woman..
astaghfirullah...bru sedar yg aku nih addicted gak dgn kpop stuffs(pas bce post dia,rase mcm share same situation dgn admin...)
moga ini sume skdr hburan...inshaALLAH...dunia di tangan,akhirat di hati!
thanks norri...love your new thoughts in writing....uhibukkifillah...salam sayang...salam transformasi dan salam istiqamah...inshaALLAH..
-beruang kutub-