Friday, June 11, 2010

belajar B.I

english...bahasa inggeris...
dulu memang agak terserlah kelembapan aku dlm bahasa dunia...tapi aku beruntung sangat sebab ayahku memang boleh dikatakan jagoan dalam bi...ingat lagi dulu sejak tadika ayah mula ajar bi guna kamus..barang wajib yang mesti ada..kamus oxford yang tebal lebih dari 5cm...ish mampu kah seorang anak kecil menggunakannya?mampu kalau ada kesungguhan...setiap petang ayah akan tunggu dalam bilik aku dengan rotan,buku latihan,kamus...ayah memang tegas dalam mengajar..tak hairanlah ada student di RMC dulu takut dengan ayah...
"aren't,weren't"...perkataan yang paling banyak beri kenangan..perkataan ni yang aku mula belajar sebelum boleh bertutur dlm bi...aku memang bendul yang amat...sebut dengan mengeja perkataan tuh...yang bunyi nya"aren,weren"....dengan muka serius ayah mengetuk kepala aku dengan kamus hikmat dek kerana sebutanku yang salah..mak yang setia menemani aku menghamburkan tawa sampai keluar air mata....sampai sekarang perkataan tuh akan menjadi ubat bagi kesedihan aku...ayah sendiri sekarang akan tertawa apabila diungkit kisah itu...

kisah belajar bi tak berakhir di situ,
sewaktu aku darjah 4,aku diajar oleh guru wanita india...pn.V....kurang menuturkan bahasa dunia di rumah kecuali hanya jika bersama ayah menjadikan aku lemah dalam subjek ini...naik darjah lima...mungkin itu titik perubahan dalam hidup aku...bilamana aku mendapat gred C dalam bi...ayah kecewa bukan kepalang...guru yang mengajar kecewa bertambah parah...ingat lagi bahawa beliau pernah berkata
"you are so stupid,this is easy and you still cant score...what will happen?your future wont bright..."
sedih sangat....rasa terhina pun ada...samapi hati cikgu berkata sedemikian..tapi mak pesan yang itu merupakan cabaran..jadi perlu sahut dengan usaha gigih...
usaha bukan kepalang....alhamdulillah...upsr aku bi dapat gred A...dengan bangga aku ke pejabat sekolah mencarinya yang sedia menanti aku...
"teacher thanks for saying me stupid...because of you i did well in exam..."
"you make me proud dear...congrates..."
ohhh gembira bukan kepalang...kenangan terindah...
~kalaulah cikgu masih ada untuk melihat setiap tapak yang saya orak untuk kuasai bahasa dunia ini....terima kasih ayah,cikgu....

No comments: