Saturday, July 2, 2011

apa yg saya dgr....

one more...jrg rajin2 nk berblogin...jd da lang2 tuh...entry kali ini loghat utagha noh...

td tgk imam muda final..tok habaq,sejuk perut mak depa dpt ank soleh,sejuk hati bini depa dpt laki soleh....bila dgaq tok kata lagu tuh teringat pulak malam kelmarin tgk semanis kurma...ustazah tuh baca sajak yg sangat la sweet...semua berkait dgn kisah nabi2 kita...

hari nih nak share psl jodoh...hahaha...cheq bkn gatai tp lepas tgk2,baca2,pglmn keluarga rasanya mcm nak jgak luah kat blog nih..da nma blog cik snr,suka hati la...hehe

selalu tok habaq,makcik cheq yg ustazah pon dok pesan kalau solat habis ja solat doalah...kena rajin doa...yg special sikit tok kata nak2 hang sha(pgilan keturunan utk cik snr)...umoq makin meningkat..rjin2 doa mntk dikurniakan jodoh yg baik2...soleh...mmpu bmbing hang....

ya...aku selalu doa mntk jodoh aku tuh biar baik,soleh,mmpu bimbing aku dijalan Allah...tapi lepas dengaq sajak ustazah dlm semanis kurma terrfikir pulak...boleh ker mintak mcm tuh...
ni sjk yg ustazah tuh sbut kalau tak salah la...antaranya..
"jangan mtk suami sekacak yusof kalau dirimu tidak secantik zulaikha"....

aku terfikir selalu aku duk sibuk doa mtk jodoh baik...bukan stkt jodoh tp prjalann hidup aku yg baik....selama aku hidup nih pernah ker aku buat perkara yang menampakkan aku ni sungguh2 nak mcm apa yg aku doa..contoh,klau doa slalu mtk bg kejayaan dlm pelajaran...tp usaha belajaq tuh mcm tak semenggah...last2 redha,tawakkal...Ya Allah awat bughok sgt perangai hang nih..tp syukur sbb last2 mcm nih sedar jugak kan...

berbalik soal jodoh td,aku tanya makcik aku yg ustazah tuh psl hal nih kan..bukan main tebal kulit muka time tanya tp dah nak sgt taw kan...makcik cheq habaq,tak salah kita mintak mcm tuh..tp berbalik pd diri kita,kita mntk jodoh baik...kta pikiaq pulak kalau kita msih lagu tuh ja..mksdnya tak berubah jd lebih baik...tak ke kesian jodoh kita...mmgla org duk kata setiap pasangn tuh dicipta slg melengkapi..tp takkan tunggu nampak jodoh kita baru nak kalut lengkap yg camping kan..jd makcik aku habaq biaq la kita nih di samping berdoa kta usaha jadi macam apa yg kita mau Allah bagi kat kita...kalau kita mtk jodoh yg soleh,kita bglah diri kita jd serupa lagu tu jugak...jgn duk harap sebelah ja...

jadi setelah difikir kembali...mmg jodoh itu dah ditetapkan...tp kita perlu menjadi insan/jodoh yg baik...aku tak tau la kalian bagaimana..tapi itu sekdar pendapat...

p/s : doa itu perlu sentiasa diiringi dgn usaha dan tawakkal...doa saya agr saya sentiasa merobah ke arah baik dan sentiasa meletakkan hati di Jalan Allah..aminnn

2 comments:

Anonymous said...

kata orang..jodoh kita telah ALLAH tetapkan sejak azali lg..
cuma ketinggian peribadinya bergantung pada keindahan akhlak kita..
mahu yang soleh?jom,sme2 men'solehah'kan diri kita juga..salam
*beruang kutub

chekasha said...

insyaallah..doakan aku ke arah yg baik yer...komen cik bruang ktub kat entry lalu tuh...err setiap masa pon sume kawan2 sya doakan yg terbaik... :)