Saturday, July 2, 2011

buku baru yg saya beli

assalamualaikum...baru2 ni bru je beli bku...tjuk bku tuh buat adik saya hairan...nak tau tjuk nye ape?

buku tajuk "solat tiang agama" ~panduan mndirikan solat wajib dan sunat....adik saya tya knapa along beli buku ni..bukan ke along pndai solat...bukan ke sebelom ni pergi sekolah agama,bljr agama,mak ayah pun ajar kan....?memang betul tuh...bahkan Alhamdulillah dipanjatkan pd sang Pencipta,mudah hati mengingati dan melakukannya meskipun terkadang leka..bukan salah siapa pun tp salah hati saya yg masih goyah...

kenapa buku itu?ada seorang ustazah yg selalu saya btya soalan dan kemusykilan ttg agama,dan ada satu buku yg menyatakan bahawa mnjadi kewajipan utk kte sentiasa memperbetulkan setiap ibadah yg dilakukan yakni solat wajib....maksudnya ape yer?sebelum ni saya selalu fikir yg cukup sekadar kte tahu rukun dan tertib solat....buat 5 waktu sehari smlm...lebih bagus buat solat sunat...tp kata2 ustazah tuh menyentap pemikiran cetek saya...yang wajib tuh da betul ker...tahu makna bacaannya?....sebab kena buat tuh,buat nih dlm solat...mcm2 lg?bile ditilik kmbali...Ya Allah kenapa la aku nih mcm nih...kalau mintak aku bgtau maksud al-Fatihah pon separuh jer yg igt sdg dulu bkn main lg hafal...jd saya mintak penjelasan ustazah tuh...

ustazah bilang perlu kita mendalami maksudnya,bkn skdr mghafal...terang2 dlm cerita karak tuh pon msej yg sama...(tgk kali kedua bru nmpak msj cerita tuh)...baca shj kalau tak faham maksud,iman xtetap pon xjalan jugak...sebab tuh mudah je hati goyah...betul tak?bagi anda tak tahu la tp bagi saya teramatlah betul....jawapan say pada adik saya,tak salah setiap hari kte melatih diri kita mnjadi lebih baik.dlm solat itu pnting.kte nak mghadap Allah.tertib ,hati,niat kte perlu betul.Alhamdulillah saya berpeluang bernafas di bumi ini lg utk sentiasa menjadi lebih baik....Alhamdulillah saya dikurniakan keluarga yg faham apa yg saya lakukan...tujuan nya apa...Alhamdulillah Allah masih mberi hidayah pada saya walaupun kadang saya terleka...


p/s : doa saya agr saya mnjadi insan yg lebih baik,mletakkan Allah dn Muhammad s.a.w di tempat pertama dlm hati dan keluarga di smping nya...aminnnn

1 comment:

Anonymous said...

salam..amin..doakn aku jugak...jgn msuk syurga sensorang n tglkan aku kt neraka..huhu..
*beruang kutub