Thursday, May 3, 2012

lapangan baru ~

assalamualaikum sahabat sekalian :) semoga kalian dalam rahmat dan cintaNya...

malam ini nak kongsi tentang apa yang bermain di minda saya...semenjak dua menjak melewati pelbagai tanggungjawab(bukan isteri atau mak orang yer :P) sebagai pelajar, macam-macam terdetik di fikiran...semua persoalan itu muncul bila saya melalui halangan yang hampir serupa...saya tak pasti jika sahabat yang lain tidak seperti saya...jika benar tidak Alhamdulillah kerana hati kalian masih cekal...oh saya tidak mengatakan hati saya tidak cekal..cuma bagi saya hati saya menjadi cekal apabila melewati setiap halangan yang ada...apabila saya perlu bersusah dan bergelut baru hati saya berupaya melepasi setiap satu halangan pastinya dengan cinta dan kasih Allah... :)

sewaktu saya berada di tingkatan enam perasaan yang sama saya rasa..tapi Alhamdulillah saya lepasi dengan berjaya berkat doa dan usaha diri saya serta teman2 tersayang...kini,rasa yang sama...saya sendiri tak pasti apakah ia pasti sama atau berbeza..oh tidak..saya yakin ia pasti berbeza..liku-liku dan halangan yang bakal menjengah sudah pasti lebih menduga diri dan hati saya...bukankah itu salah satu tanda Allah mengasihi kita makhluknya?

kini,apa yang saya rasa seakan membelit diri...seakan tersekat helaan nafas yang sebentar tadi tenang bernafas...hati saya bagai disiat dan dihenyak sedangkan tadi masih berdegup tenang...minda saya seakan lelah berfungsi....segalanya terasa perih dan payah...saya tahu akan ada satu hari,saya bisa menghela nafas seperti biasa,hati saya berdegup tenang kembali,minda saya normal kembali...cuma sebelum tiba hari itu,jerih dan perih adalah satu kewajiban yang perlu saya tempuh dan rasa....

kalau saya ingin,bisa sahaja saya melarikan diri dari apa yang saya hadapi kini,bisa sahaja saya menjadi sambil lewa, bisa sahaja saya melayani fantasi....tapi ini yang saya mahukan...ya...saya mahukan ini..ilmu..kejayaan...sebagai rasa tanggungjawab dan keperluan utama dalam hidup saya...ini adalah solusi buat diri saya..solusi yang disulami dugaan...hasil darinya nanti akan menjadi kenangan dan hadiah istimewa buat seisi insan tersayang..akan menjadi memoir indah dalam rentetan hidup saya....saya tidak mahu melepaskan itu..saya mahu merasakannya...

untuk itu,buat waktu dan detik ini,tenang la hati,cekallah hati,gigihla minda dan jiwa...teruskan kayuhan hidupmu....teruskan menggapai apa yang diinginkan..dugaan itu akan lenyap saat pelangi muncul membawa jauh segala kesakitan dan kesedihan di hati mu...terus berkayuh dan berharap hingga nanti suatu saat pelangi itu pasti dtg...datang menemui mu...

p/s : terima kasih emak...kata-kata mak meniupkan semangat baru...
xtra: rasa sementara yang normal buat diri siapa pun... :)



No comments: