Monday, May 14, 2012

tertanggung oleh kita pada hakikatnya....

Assalamualaikum...
baik saya tahu saya pelajar jurusan bahasa tapi ayat di atas diwujudkan atas dasar gramatis okey..eh boleh plak...apa-apa pun saya mendoakan kalian dikasihi Allah...

baik sekarang saya sedang bergelut dalam menyiapkan segala keturunan tugasan yang sedia menanti dan melambai-lambai untuk disiapkan dan dibentangkan..ohhsangat berat dan tak tertanggung...

eh maaf ayat di atas tak sepatutnya diucapkan bahkan terlintas di benak hati yang paling dalam yakni intuisi kalian...saya sendiri merupakan insan sedemikian rupa kerna kita ini insan yang tidak sempurna..pasti ada kelompongan yang kelihatan.zahir mahupun batin...hakikatnya,setiap sesuatu masalah atau dugaan yang diciptakan Allah itu telah ada jawaban dan jalan keluar...cuma kita perlu berusaha dalam mencarinya...rezeki takkan datang bergolek dalam hidup kita..usaha itu penting dan sertakan dengan doa...doa itu kan senjata mukmin...sesungguhnya pada saat Allah menurunkan ujian pada kita hambanya, Allah menciptakan kita sebagai insan yang mampu berdepan dan menggalas ujian itu..kita sebetulnya mampu menjalani dugaan tersebut.

yang berlaku hari ini, kebanyakan menganggap kalau Allah itu tidak pedulikan mereka..bahkan ada yang menganggap Allah itu jauh darinya..Nauzubillah....Astaghfirulla...sebetulnya setiap saat Allah melihat kita bahkan dekat dengan kita..sedekat yang tak terfikir dek akal kita...Allah menurunkan ujian buat kita sebagai tanda kasih kerana semakin ujian itu berat dan sukar dilalui,semakin dekat kita dengan Allah..kerna pada saat itu kita sedar jika kita memerlukan Allah untuk mendengan rintih hati kita,melihat air mata kita bahkan menunjukkan kita jalan keluarnya...

saya masih ingat apa yang diperkatakan oleh ibu kesayangan saya...pada saat kita diuji itu pasti kita merasa kita ini rendah diri dan tak termampu menanggung...sedangkan pada saat kita mula meneruskan langkah berdepan dengan ujian tersebut,tiada apa yang mampu menghentikan langkah itu kerna semakin jauh kita melangkah semakin terang cahaya keluar yang dipancar Allah untuk kita...asalkan hati kita redha dan ikhlas dan tak pernah meninggalkan Allah..siapa kita untuk sewenangnya melupakan Allah sedang Dia yang menciptakan kita..sedang Dia jua yang menghiasi setiap perjalanan hidup kita...

seharusnya,kita pada saat berdepan dengan masalah tidak mudah merasa gentar...kerana sesungguhnya pada saat itu syaitan akan lebih giat berusaha menjauhkan kita dari Allah..pada saat itu kita perlu sentiasa berdoa dan berusaha...keluarga merupakan satu-satunya yang lebih memahami kita pada saat kita sedang bergelut menghadapi ujian tersebut...keredhaan dari orang tua kita menenangkan hati..

saya masih ingat di awal waktu sewaktu saya dilimpahi hujan tugasan, setiap malam saya menangis dan merintih takut kerna membayangkan tak tertanggung diri ini menempuhi nya...ibu tercinta mengingatkan saya itu la harga sebuah pengorbanan..untuk mendapatkan sesuatu pasti akan diuji meskipun ujian tersebut ringan...masih ujian bukan...ibu berpesan agar sentiasa meletakkan setiap ujian yang mendatangi hidup ini sebagai satu prioriti atau keutamaan bagi saya menjelaskan dan menyelesaikan satu per satu kerana itu amanah saya...kerana niat saya ke dalam dunia menuntut ilmu bukan sahaja untuk tuntutan dunia,agama dan diri sendiri serta keluarga..sebaliknya jihad saya di jalan Allah dalam menuntut ilmu...

sejauh ini saya melangkah, takkan berhenti hanya kerana didatangi ujian baru...sejauh ini saya melangkah ,takkan dengan mudah saya merelakan segala yang sudah terbina dari kepayahan dan memori hidup saya lebur begitu sahaja...maka ,teruskanlah melangkah..kerna pada akhirnya cahaya itu pasti akan terang jua...segalanya terletak pada diri kita...keinginan kita...jika ingin maka jangan pernah berfikir itu masalah sebaliknya itu merupakan kasih Allah untuk kita...

p/s: teruskan lah melangkah...

No comments: