Thursday, December 26, 2013

assalamualaikum :)



dengan nama Allah yang masih memberi ruang dan peluang :)
assalamualaikum...akhirnya bertangguh-tangguh nak jengah dapat jugak peluang :)
okey pemalas sebenarnya.
suka untuk aku katakan hidup kita ini ibarat lensa kamera. bias cahaya potretnya nanti terlihat waktu kita bertemu Rabb... Allah..banyak khilaf aku. hari demi hari selagi aku bertapak di muka bumi ini, banyak ujian yang aku terima. bukan merungut. ah mana mungkin aku ini manusia serba kurang. bohong kalau tak mengeluh walau sedikit. ruang dan peluang yang ada ini muncul hasil usaha gigih yang tak seberapa selama beberapa hai menyiapkan proposal untuk penulisan ilmiah aku. Allah bukan senang kejar ilmu dunia.apatah lagi ilmu akhirat. sedang ilmu dunia keluhan yang bertimpa-timpa dalam hati, inikan pula ilmu akhirat yang perlunya kita kejar dan teroka dengan penuh minat dan istiqamah. mungkin coret kali ini panjang. tapi lebih baik luah di sini dari luah pada orang yang tk mungkin faham apa yang kita fikir dan rasa. Allah beri aku nikmat dalam hidup.ketemu orang2 istimewa. aku bersyukur. syukur dr mereka aku belajar perbaiki diri,refleks diri aku. cermin diri aku. dari situ aku nampak diri aku yang dulu macam mana. apa yang kurang. apa yang jelek. Allah sungguh pemberi nikmat dan jalan untuk aku. jujur aku sendiri kadang tak percaya jalan yang sedang aku lewati ini. mengujakan.mengejutkan.mengundang duka.mengundang amarah. Allah tahu semua yang tersuat dan tersirat. ade hikmah aku dihantar berkelana di bumi shah alam bersama insan2 istimewa ni.

terlalu banyak untuk aku luah rentetan yang terjadi. selama dua thn aku berkelana di daerah ilmu ini, hati dan perasaan aku berkecamuk dengan pelbagai rasa. sungguh terkadang aku mampu berlagak sok tenang sedang hati amuk dan badai. siapa pun boleh sok tenang dan gembira. dalam hati dilanda badai tak siapa tahu kecuali Dia.selama dua tahun, dua tahun ini emosi aku dicabar pelbagai benda. kadang aku kagum. sejauh ini aku kuat. jadi tak salah untuk aku terus bertahan. setahun lagi. aku sendiri tak pasti. malang merantai aku dalam hubungan persahabatan atau aku yang menjadi punca semuanya. bila ditilik disoal sekeliling aku tahu seperkara yang mana itu kelemahan aku. manusia khilaf itu aku.

seharian aku dengan kenalan lama yang entah bagaimana dan apa punca dia jauh aku tak pasti. alhamdulillah aku punya ruang dan peluang untuk bersama dia. dengan jujur dia mohon maaf pada aku kerana ayat  yang dia bakal katakan pada aku itu sungguh mungkin ibarat menikam hati aku sendiri. dia katakan pada aku kalau aku kelihatan seakan dipergunakan oleh mereka- mereka. aku tak pasti sejauh mana fikir dia hingga mengatakan itu kepada aku. dia menyapa aku tatkala aku dirundung kekusutan bersama mereka. aku tak tahu apa lagi yang mereka mahu. sedaya upaya aku ini menjaga hati mereka.cuba sayang mereka. tapi kelihatannya kasih itu tak dipupuk elok. aku redha. tapi pada saat aku dikatakan terlihat seakan diperguna, aku dirasuk untuk kembali mengimbau jalan-jalan lalu yang aku ambil. mungkin ada benarnya.

jalan baru yang aku pilih semenjak semester lalu bukan aku fikir dan kuatkan hati sehari dua. tapi hampir setahun. aku tak punya kekuatan tetapi Allah meniupkannya pada aku. dengan nikmat dan kasih Allah aku mampu sejauh ini melewati jalan baru ini. masih banyak khilaf dan kurang aku. mungkin kerana aku lebih memilih untuk berdiam diri dan menurut sahaja angin yang datang. mungkin kerana itu. dia mengatakan kalau sikap aku itu menjadi tiket mereka perlakukan aku begitu tanpa sedar. aku tak pasti sejauh mana ia benar. aku redha. itu bahagian dari jalan yang pernah aku lalu. jatuh bangun aku saat lewat jalan itu, tak pernah aku lupa. bahkan itu yang menjadikan aku yang hari ini. kau bersyukur punya insan lain yang sudi memberi kasih dan semangat untuk aku terus melangkah.

bohong aku tak pernah jatuh. bohong aku tak pernah menangis.bohong aku tak pernah luka. sehingga kini aku diuji. aku redha. mungkin mereka memang azali begitu. siapa aku persoalkan ciptaan Allah begitu.sedang kau juga banyak kurang dan khilaf. Allah. aku punya mak, ayah, angah, achik ,adik yang sentiasa memberi kasih dan semangat untuk aku. mereka saksi jatuh bangun aku.mereka saksi buruk kurang aku. mereka saksi sukar dan lelah aku saat melalui jalan ini. kadang aku seakan tak percaya sejauh ini aku lewat jalan ini. aku syukur. syukur sesungguhnya aku sudah berada dalam jalan yang aku benar2 inginkan dulu. aku cari redha Allah dan keluarga. jika sekeliling turut mendoakan dan meredhai jalan ini maka aku lebihberlapang hati dan fikiran. lebih bahagia aku melalui jalan ini. bukan mudah. semua orang yang aku jumpa untuk minta mutiara kata dr mereka ttg jalan ini pesan mereka perkara yang sama.

semakin jaiuh aku berjalan. semakin aku mengerti kebenaran dan ujian lain yang bakal mendatang. moga Allah kuatkan aku. moga hati dan diri ini terus kuat melangkah. inshaAllah , amiinn

No comments: