Wednesday, May 30, 2012

waktu saya ....

assalamualaikum...semoga yang membaca sihat selalu :) ok...saya tahu tiada yang sudi...
seharusnya waktu ini saya tidur kan...tapi sibukmencari maklumat untuk tugasan saya...habis cuti nanti perlu dihimpun dan dicerna untuk dipersembahkan agar markah itu dapat ditambah dengan markah final yang bakal menjelang nanti...ouh saya gementar...

mari saya kongsi satu cerita...cerita yang saya sendiri tak sangka terjadi...
pensyarah saya selalu bercerita tentang situasi apabila membentang tugasan berkumpulan..
"jangan terkejut bila rakan anda nanti ada yang menangis bila tak sempat membentang...itu realitinya..jadi persiapkan diri anda..."

~saya tak pernah terfikir akan wujud kisah begitu kerana saya anggap sahabat yang turut sama nanti pasti akan sedar dan saling mengingati...perlu saya ingatkan kisah ini bukan untuk membuka aib sesiapa pun..tapi sekadar perkongsian...saya sendiri tidak marah...tidak terbit langsung rasa marah...setakat yang saya ingat...

kisah yang disampaikan pensyarah saya itu benar terjadi..dan kisah itu terjadi pada diri saya..saat pertama kali saya membentang untuk perbentangan kumpulan pertama...pengalaman pertama..pahit terasa...saya tak menjangka itu yang terjadi namun saya ikhlaskan...

saya tak pasti jika perasaan saya ini keterlaluan atau apa...yang saya pasti itu rasa jujur yang saya rasa dan alami...saya persiapkan diri saya sampai lewat malam hanya untuk perbentangan kumpulan pertama bagi saya...saya akui jika perkara itu terjadi...saya tahu perkara itu bakal terjadi lebih baik saya lelapkan mata,redakan segala tekanan dan amarah yang wujud hasil kerja kumpulan yang sangat kucar kacir...saya sendiri tak pasti silap di mana...apakah ia dari diri saya atau si dia ketua kumpulan..ouh perkara itu sudah terjadi dan disedari pensyarah..saya anggap kejadian yang berlaku atas saya itu sebagai satu kisah yang boleh dijadikan ikhtibar buat semua...saya tertanya-tanya di mana sifat pemimpin si dia sebagai ketua...khuatir kami yang perempuan dikatakan diktator sewaktu kerja...tapi makin dibiarkan makin bercelaru...terima kasih Ya Allah kerna melancarkan segala kerja meski salah seorang teman sakit tatkala berjuang menyiapkan tugasan yang masih bersisa...aku sendiri sentiasa gundah memikirkan apa lagi sumbangan yang bisa ku beri agar semua lancar...walau sekelumit namun masih membantu...pagi hari bangun bersiap sedia...saat itu hati sudah terasa bagai ada yang tidak kena...namun saya hiraukan..mainan perasaan barangkali...

perbentangan bermula...seisi kelas dapat melihat dan menghidu betapa tidak serasinya kami waktu itu...saat teman mulai membentang...segalanya berjalan lancar sehingga pada saat seseorang itu mulai lupa pada aku yang masih menanti di hujung waktu...selesai konflik kesalahfahaman yang terjadi,saya mulai membentang...selesai mengakhiri ayat ketiga...mulai bicara ayat kelima,pensyarah memberhentikan perbentangan tersebut...terkedu...terkejut...terkilan...

perasaan? saya tidak marah pada dia yang teruja berbicara..saya tahu dia lebih petah..saya terkilan..apa perlu petahnya dia berbicara hingga mencuri masa saya berbicara...apa lagi yang mampu saya lakukan saat itu...hilang sudah peluang saya menjual persediaan saya saat itu...hilang sudah segala rasa keterujaan saya berkongsi maklumat yang saya siapkan untuk teman-teman...rasa terkilan...sedih..tatkala melihat teman lain membentang,saya menangis...menangis kerana terkilan..sedih mengenang dia yang saya kira pentingkan diri...tegar dia menjadi seorang yang pentingkan diri saat dia menambah segala informasi yang seharusnya tidak wujudsaat dia membentang...teganya dia saat menghiraukan reaksi saya dan beberapa teman lain yang meminta dia berhenti dan memberi laluan pada saya dan teman yang seorang lagi...

saya kira itu takdir untuk saya...ya..itu takdir saya...tidak saya ragui..saya bersyukur saat pensyarah masih ingin menilai beberapa baris ayat yang saya ungkapkan...saya bersyukur masih ada keringat saya yang bisa dibuktikan menerusi hasil kajian tersebut...saya bersyukur ada teman yang menjadi saksi saya bekerjasama dalam menjayakan kerja itu...

terkilan saya muncul saat dia dan dia tidak ingin berterus terang tentang sikap mereka..saya akui saya terkilan yang amat sangat...saya ingin sekali berteriak lantang membongkar apa yang terjadi,saya ingin melempiaskan tidak puas hati saya dek sikap pentingkan diri merekan itu..saya bersyukur Allah meniupkan hati saya dengan kesabaran...saya takut saya melakukan dosa menjatuhkan maruah teman-teman saya...saya takut saat saya berbuat demikian,teman yang lain tidak ingin bekerja dengan mereka...saya takut silaturrahim yang terjalin terputus saat itu...biar itu saya simpan jadi pedoman dan kenangan...biar saya dan yang menghadapi bersama yang rasasemua itu...itu takdir saya...andai kisah saya itu jadi pedoman buat yang lain saya redha dan ikhlas...

telah saya ikhlas kan kejadian yang terjadi itu...cuma saya ingin sekali si dia datang berbicara secara terbuka mengakui khilafnya...tidak perlu memohon maaf kerana saya bukan siapa-siapa...cukup sekadar mengakui khilaf kalian..tidak kasihan kah kalian pada saya...tidak terlihatkah kalian air mata saya yang mengalir penuh kekesalan...pengakuan kalian itu meredakan hati saya..tiada amarah mahupun kebencian...saya ingin kalian mengaku kerna saya lihat ego yang menghalang...tidak bererti ego kalian jika terus dipertahankan..itu juga yang diinginkan teman yang lain serta pensyarah..pensyarah melihat ini lebihawal dari kita..maka itu yang cuba beliau lakukan...namun kalian tidak dapat membaca itu...

ketahuilah tidak ada sekelumit rasa marah dan benci..saya ikhlaskan apa pun yang terjadi..tiada hak saya untuk mempersoalkan kenapa itu terjadi pada saya..

No comments: