Tuesday, June 19, 2012

kisah ulat ~

ASSALAMUALAIKUM...

hari ini sesi meluahkan apa yang terbuku di hati..memandangkan keadaan dilihat semakin serius,inisiatif pensyarah menjadikan hari ini realiti...bukan niat saya membuka pekungdi dada..saya sendiri masih mencari dan memperbaiki kekurangan diri..bukan mudah untuk menyenangkan hati orang sekeliling kita.

pensyarah mengingatkan saya dan sahabat-sahabat lain agar jadi seperti ulat beluncas..perlahan-lahan merangkak..sehingga pada saat ia menjadi kepompong...pada saat ia menjadi kepompong tiada siapa yang tahu apa yang terjadi padanya..namun pada saat ia keluar dari kepompong itu,ia kelihatan indah dan terbang bebas.

dalamhidup ini,akan datang seribu satu masalah hanya untuk menguji kekuatan hati dan iman kita..bersyukurkah kita,redhakah kita dalam menghadapi dugaan itu...pada saat menjadi ulat beluncas, bermacam dugaan yang dihadapi untuk ia sampai pada tahap menjadi kepompong. namun digagahi juga walaupun perlahan..sehingga ia menjadi kepompong,diam kaku dalam kepompong dan tiada yang tahu apa yang terjadi...kata pensyarah, sewaktu menjadi kepompong, jika kita menjadi kepompong itu,maka bermuhasabah diri lah kita mengenang kesilapan yang pernah dilakukan...pada saat ia indah dan bebas terbang...ibarat diri kita yang sudah jauh dari belenggu masalah yang pernah mendatangi kita...masalah tersebut hilang bersama masa..setelah pengalaman demi pengalaman yang dihadapi, kita menjadi insan yang lebih baik..rama-rama menjadi ulat yang biasa rupanya sebelum menjadi rama-rama..begitu juga dengan hidup kita...pada saat kita diuji mana mungkin kita merasa kemanisan yang dikurnia Allah melalui masalah itu, setelah itu baru kita merasa yang sebenarnya. bebas dan lebih indah...

pensyarah mengingatkan saya dan sahabat agar sentiasa belajar sesuatu yang baru dan sentiasa muhasabah diri...biar kita terlihat seperti banyak membuat kesilapan asalkan ia tidak berlaku pada saat akhir kita di persimpangan menuju jalan baru ysng lebih banyak dugaan.

~ muhasabah diri ~
mengorak langkah mengukir cita :) semoga dipermudahkan :)

No comments: